VASPITNI STILOVI RODITELJA
Vaspitni stil predstavlja način (postupke) na koji roditelji vaspitavaju svoju decu. Vaspitni stilovi se razlikuju prema stepenu prisutnosti elemenata roditeljstva. Elementi roditeljstva su prihvatanje i kontrola. Pod prihvatanjem se podrazumeva toplina i bliskost roditelja prema detetu, trud roditelja da se dete razvija u zrelu i zdravu ličnost, dok se pod kontrolom podrazumeva „postavljanja granica detetu“ i karakteristike tih granica (slabe ili rigidne). U socijalnom kontekstu razvoja deteta neosporan je značaj porodice i vaspitnog uticaja roditelja. U zavisnosti koliko su kod roditelja izraženi ovi elemneti roditeljstva, razlikujemo više vaspitnih stilova roditelja, kao što su:
• Autoritativni vaspitni stil se odlikuje bliskošću roditelja i dece. Roditelji postavljaju razumna ograničenja, daju sugestije i uputstva, ali dozvoljavaju otvorenu komunikaciju sa decom (obrazlažu svoje stavove, pitaju decu za njihove potrebe ) i dopuštaju izvestan stepen slobode u pogledu mogućnosti izbora i donošenja odluka. Participacija dece, otvoreno traganje za rešenjima, racionalno obrazloženje odluka i podsticanje samoodgovornosti su karakteristike autoritativnog vaspitnog stila. Deca poštuju roditelje i veruju u njihov sud i dobronamernost.
• Autoritarni vaspitni stil se odlikuje nametanjem neprikosnovenog roditeljskog autoriteta. Roditelji izdaju naloge ~ deca slušaju i izvršavaju. Komunikacija između roditelja i dece je jednosmerna: nalog ~ izvršenje, a odnosi između roditelja i dece su napeti i kruti.
• Permisivni vaspitni stil se karakteriše ne postavljanjem nikakvih posebnih zahteva ili ograničenja deci. Ovakvi roditelji, koji inače mogu biti veoma topli i brižni roditelji, se ne suprotstavljaju svojoj deci, imaju problema da ih kontrolišu. Odnosi roditelja i dece su obično dobri, oni su „najbolji drugovi„ svojoj deci, ali ceh se obično plaća suviše kasno, tako što deca bez zahteva često ne ostvare onoliko koliko su mogla.
• Odbacujući, zanemarujući vaspitni stil odlikuje roditelje koji zapravo i nisu niti uključeni niti zainteresovani za svoju decu. Oni niti postavljaju neke posebne zahteve niti vode računa o razvojnim potrebema svoje dece. Deca ovakvih roditelja ispoljavaju najviše emocionalnih problema i problema u ponašanju, pokazuju naročito nizak nivo samouvažavanja, samokontrole, slab uspeh u školi, sklonost zloupotrebi supstanci ili prestupničkom ponašanju.
Najbolje rezultate pokazuje autoritativni vaspitni stil, gde su roditelji topli, brižni, angažovani, spremni da decu stavljaju pred zadatke, ali im daju i dovoljno slobode, a sve to se odvija u atmosferi međusobnog uvažavanja, participacije i otvorenog dijaloga sa racionalnim obrazloženjima.
Koncepcija programa
Od 01.09.2022. godine u PU "Pava Sudarski" se realni program razvija u skladu sa novim Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja "Godine uzleta". Njime se afirmiše vera u kapacitete dece da aktivno učestvuje u svom učenju i razvoju; značaj igre; značaj zajedničkog učešća dece i odraslih za učenje i razvoj.
Cilj programa je podrška dobrobiti deteta kroz stvaranje prilika i mogućnosti: da se oseća srećno, zadovoljno, ostvareno i prihvaćeno; da razvija dispozicije za učenje (radoznalost, istrajnost, kreativnost, posvećenost, poverenje u sebe kao kompetentnog "učenika", saradnju); da se razvija pozitivni lični i socijalni identitet; da upoznaju, istražuju i ispituju različita područja ljudskog saznanja i delanja, različite produkte kulture i različite načine simboličkog i kreativnog izražavanja.
Program je usmeren na celovit razvoj deteta kroz smislene odnose sa vršnjacima i odraslima; okruženjem i osnaživanje aktivnog učešća deteta u zajednici. Naglašen je značaj uloge i povezivanje predškolskog vaspitanja i obrazovanja sa lokalnom zajednicom i porodicom u praksi.
Dete je jedinstveno i celovito biće, kompetentno i bogato potencijalima, aktivni je učesnik zajednice vršnjaka i odraslih, posvećeno učenju, radoznalo i istrajno, otvoreno i kreativno u igri. U razumevanju deteta akcenat se pomera sa pitanja individualnog razvoja na pitanje društveno-kulturne konstrukcije detinjstva i pitanje položaja deteta kao socijalnog aktera u datom kontekstu. Dete se sagledava kao kompetentni učesnik u sopstvenom učenju i življenju uz isticanje značaja proaktivizma i participacije deteta i saradnje u razvijanju zajednice prakse dece i odraslih.
U predškolskom periodu ima najviše otvorenih mogućnosti, energije, istrajnosti i entuzijazma, mogućnosti za ovladavanje i razvijanje složenih kapaciteta od kojih će zavisiti buduće mogućnosti deteta, njegova ličnost i uspešnost funkcionisanja.
Igra je dominantna praksa deteta kroz koju gradi odnose, kroz koju se odvija proces usvajanja i transformacije kulture; forma ispoljavanja najznačajnijeg stvaralačkog potencijala ljudskog bića.
Vrtić je prostor realnog vaspitno-obrazovnog programa; mesto zajedničkog življenja kroz zajedničko učešće; prostor demokratske i inkluzivne prakse; kao i prostor refleksivne prakse.
Razvojni plan za period od 2021/2024. godine
„Dečije igre nisu samo igre, nego ih treba smatrati
ozbiljnom dečijom delatnošću''
Mišel de Montenj
Razvojni plan naše ustanove, četvrti po redu, predstavlja dokument koji je nastao iz samog procesa razvojnog planiranja, iz želja i potreba svih interesnih grupa – dece, zaposlenih, roditelja, lokalne zajednice, škola.
Razvojni plan podrazumeva fleksibilnost i prijemčivost za kvalitativne promene, mogućnost evaluiranja i samoevaluiranja, čime se stvara osnov za nastajanje novih razvojnih ciklusa.
Cilj razvojnog plana naše ustanove jeste podizanje kvaliteta rada ukupno i pojedinačno u svim njegovim segmentima. Pri tom se misli na vaspitno- obrazovni rad u najširem smislu, smeštaj, negu, ishranu, preventivnu-zdravstvenu zaštitu, socijalni rad, saradnju sa porodicom, lokalnom zajednicom, vaspitno-obrazovnim ustanovama, ustanovama kulture, socijalne i zdravstvene zaštite, medijima, različitim organizacijama i institucijama.
Razvojni plan doživljavamo kao kontinuum, koji u sebi nosi prošlost, sadašnjost i kreira budućnost. On zapravo ne počinje i ne završava se, on traje i jedino takav ima svoj smisao i svrhu postojanja.
GODIŠNJI PLAN RADA
„Samo je jedan period života sa toliko otvorenih mogućnosti, u kome čovek sa toliko energije, istrajnosti i entuzijazma ovladava i razvija složene kapacitete od kojih će zavisiti njegove buduće mogućnosti, njegova ličnost i uspešnost funkcionisanja u daljem životu. Taj period je predškolski uzrast. Zbog toga godine na predškolskom uzrastu prepoznajemo kao godine uzleta. Koliki i kakav će taj uzlet biti, zavisiće od svih nas koji radimo u predškolskom vaspitanju i obrazovanju.“ (Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja „Godine uzleta“)
Predškolska ustanova „Pava Sudarski“ opštine Novi Bečej, obavlja delatnost kojom se obezbeđuje ishrana, nega, preventivno-zdravstvena i socijalna zaštita dece predškolskog uzrasta. U ostvarivanju delatnosti predškolskog vaspitanja i obrazovanja i ostalih delatnosti predškolske ustanove zabranjene su sve vrste diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja i sve aktivnosti kojima se ugrožavaju ili izdvajaju deca, odnosno grupa dece, po bilo kom osnovu, a u skladu sa zakonom.
Godišnji plan rada PU „Pava Sudarski“ planira i realizuje u skladu sa:
Zakonom o osnovama sistema i obrazovanja i vaspitanja („Sl. glasnik RS“ br. 88/2017, 27/2018 – dr. zakon 10/2019, 27/2018, dr. zakon 6/2020 i 129/2021 )
Zakonom o predškolskom obrazovanju i vaspitanju ("Sl. glasnik RS", br. 18/2010, 101/2017, 113/2017 - dr. zakon, 95/2018 - dr. zakon, 10/2019, 86/2019 - dr. zakon, 157/2020 - dr. zakon, 123/2021 - dr. zakon i 129/2021)
Pravilnik o osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja („Sl. glasnik RS“ – „Prosvetni glasnik“, broj 16/2018)
Dokumentom - Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja „Godine uzleta“ – MPNTR 2019.
Važećim pravilnicima:
o Pravilnik o vrednovanju kvaliteta rada Ustanova,
o Pravilnik o standardima kvaliteta rada Ustanova,
o Pravilnik o standardima uslova za ostvarivanje posebnih programa u oblasti predškolskog vaspitanja i obrazovanja,
o Pravilnik o bližim uslovima za ostvarivanje PP programa,
o Pravilnik o programu svih oblika rada stručnog saradnika u predškolskoj ustanovi, kao i drugi pravilnici kojima se reguliše rad predškolskih ustanova
Uputstvima, stručnim i upravnim propisima kojima se reguliše rad predškolskih ustanova
Razvojnim planom ustanove (period 2021.- 2024. godine)
Godišnji plan rada na operativan način prikazuje mesto, vreme, način i nosioce ostvarivanja programa za aktuelnu školsku / radnu godinu.
Godišnji program pripremaju odgovarajući stručni organi, a donosi ga organ upravljanja predškolske ustanove, po pribavljenom mišljenju saveta roditelja i saglasnosti nadležnog organa osnivača na planirana materijalna sredstva za njegovo ostvarivanje.
Vaspitno-obrazovne vrednosti i funkcije obrazovanja ogledaju se u obezbeđivanju samoaktualizacije pojedinca i ostvarivanja kontinuiteta ljudske kulture i društvenog progresa. Priroda obrazovanja temelji se na četiri „stuba“: učenja da se zna, učenja da se bude, učenja da se ume i učenja da se živi zajedno. Vrednosti i funkcije vaspitanja i obrazovanja ostvaruju se kroz: celovito sagledavanje vaspitanja i obrazovanja; usmerenost na dugoročne ciljeve, a ne na kratkoročne ishode i postignuća; integrisan pristup učenju i razvoju; kontinuitet u obrazovanju i vrednovanje u funciji građenja kvaliteta programa usmerenošću na strukturne i procesne dimenzije programa.
Prioritetni zadaci Ustanove odnosiće se na obezbeđivanje preduslova za kvalitetnu primenu novih Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja i timski rad na usklađivanju realne prakse sa njim i to kroz:
• Kreiranje podsticajne fizičke sredine (kako unutrašnje tako i spoljašnje) koja podržava dečju radoznalost, omogućava istraživanje, komunikaciju i građenje odnosa sa materijalima i drugom decom i odraslima, stvara osećaj pripadnosti.
• Stvaranje podsticajne socijalne sredine kroz mogućnosti za međuvršnjačke interakcije, kao i interakcije sa drugim odraslima i okruženjem.
• Stručno usavršavanje usmereno na: podršku u razumevanju dokumenta Osnova programa, definisanje smernica za razvijanje realnog programa u vrtiću u skladu sa koncepcijom, horizontalnu stručnu razmenu i podršku vaspitačima za kvalitetniju implementaciju Osnova programa.
• Usklađivanje programskih dokumenata Ustanove sa koncepcijom novih Osnova.
• Ostvarivanje ciljeva i zadataka predviđenih Razvojnim planom i ostvarivanje Akcionog plana.
• Nastavak rada na građenju partnerstva sa porodicom i institucijama i organizacijama u lokalnoj zajednici.
Osnovnu delatnost Ustanove čine tri međusobno povezane funkcije: vaspitno-obrazovna, socijalna i zdravstveno-preventivna sa ishranom.
Zadaci vaspitno-obrazovnog procesa odnose se na:
• Podsticaj holističkog razvoja dece i učešće porodice,
• Građenje dobrobiti deteta,
• Primena inkluzivnog pristupa u radu,
• Negovanje kreativnosti kod dece,
• Poštovanje prava dece,
• Ujednačavanje uslova za razvoj dece usklađivanjem broja dece sa veličinom prostorija za boravak, novom organizacijom prostora i opremanjem,
• Razvijanje timskog rada i jačanje profesionalizma.
Zadaci socijalne funkcije se odnose na:
• Obezbeđivanje socijalne sigurnosti i stabilnosti porodice,
• Socijalizaciju dece,
• Ujednačavanje uslova za rast i razvoj dece,
• Zaštita osnovnih prava deteta – pravo na život, opstanak i razvoj.
Zadaci preventivno-zdravstvene zaštite:
• Obezbeđivanje svih uslova za ostvarivanje i unapređivanje preventine zdravstvene zaštite,
• Stvaranje uslova za previlan psihofizički razvoj dece,
• Stvaranje uslova za bezbednost dece u vrtićima,
• Uključivanje roditelja i lokalne zajednice u zdravstveno-vaspitni proces na planu informisanja i promocije zdravlja.
Zadaci ishrane se odnose na:
• Adekvatno zadovoljavanje fizioloških potreba dece za hranom i zaštitnim materijama,
• Stvaranje pravilnog odnosa prema hrani kod dece i roditelja,
• Stvaranje pozitivnih navika prema namirnicama koje su zapostavljene u porodičnoj ishrani.
Godišnji plan rada Ustanove 2022/2023. godina
Naši objekti
Sedište Predškolske ustanove „Pava Sudarski“ je u Novom Bečeju u objektu pod nazivom „Leptirić“ koji se nalazi u ulici Jaše Tomića br. 1. U ovoj zgradi su pored uprave i administrativnog osoblja, smeštene i ukupno 10 vaspitno-obrazovanih grupa od toga 6 grupa celodnevnog boravka i 4 grupe poludnevnog boravka i centralna kuhinja.
"Leptirić"
Pored ovog centralnog objekta u naseljenom mestu postoje još 3 objekta:
- „Poletarac'' u ulici Železnička br. 13. U objektu su smeštene 4 vaspitno-obrazovne grupe celodnevnog boravka.
- „Kolibri'' u ulici Josifa Marinkovića br. 91. U objektu su smeštene 3 vaspitno-obrazovne grupe poludnevnog boravka.
- „Pčelica'' u ulici Proleterska br. 3. Ovaj objekat ima 1 vaspitno-obrazovnu grupu poludnevnog boravka.
"Poletarac" |
"Kolibri" |
"Pčelica"
U naseljenom mestu Novo Miloševo imamo 2 objekta:
- „Pinokio'' koji se nalazi u ulici Maršala Tita br. 69 u delu naselja koje se zove Beodra i koji je adaptiran 2005. i 2006. godine u kom se nalazi 1 grupa celodnevnog i 2 grupe poludnevnog boravka. Od toga jedna grupa poludnevnog boravka je na mađarskom jeziku.
"Pinokio"
- ''Jovanka Dobrosavljev –Mica'' je drugi objekat koji se nalazi u delu naselja koje se naziva Karlovo koji je namenski građen objekat i koji ima 4 vaspitne grupe: 2 poludnevnog i 2 celodnevnog boravka.
"Jovanka Dobrosavljev - Mica"
U naseljenom mestu Bočar imamo jedan objekat:
- „Snežana'' u ulici Partizanska br. 6. Objekat je adaptiran i ima veoma lepo uređen prostor za decu i čini ga 1 vaspitno -obrazovna grupa poludnevnog boravka.
"Snežana"
U naseljenom mestu Kumane koristimo prostor O.Š. „Milan Stančić – UČA“, a objekat je poznat pod nazivom „Milenko Titin“ i nalazi se u ulici Maršala Tita br. 58. Ovaj objekat ima 3 vaspitno-obrazovne grupe poludnevnog boravka.
"Milenko Titin"