Ko smo mi?
Novi Bečej je opština smeštena u srednjem Banatu, na teritoriji AP Vojvodine. Smešten je na levoj obali reke Tise i prostire se na površini od 609 kvadratnih kilometara. Pored naselja Novi Bečej, opština obuhvata još tri naseljena mesta Kumane, Novo Miloševo i Bočar.
Današnji Novi Bečej nastao je spajanjem dva naselja Vranjeva i Novog Bečeja. Tokom svoje istorije imao je više različitih naziva kao što su Turski Bečej, Francisdorf, Vranjevo i Vološinovo, da bi od 1952. godine poneo naziv Novi Bečej, koje i dan danas nosi.
Što se tiče prirodnih bogatstava, najveće prirodno bogatstvo opštine, može se reći, je Specijalni rezervat prirode „Slano Kopovo“. Nalazi se severoistočno od Novog Bečeja i reke Tise. To je jedna od poslednjih očuvanih slanih močvara u Srbiji. Obzirom da se nalazi u neposrednoj blizini Tise, veliki je broj životinjskih vrsta koje posećuju ovu otvorenu vodenu površinu. Slano Kopovo je povoljan ambijent za ždralove, divlje patke, divlje guske i šljukarice... Ukupno je na području Slanog Kopova zabeleženo oko 200 vrsta ptica. Pored specijalnog rezervata prirode, Novi Bečej poseduje i kulturno-istorijski spomenik pod nazivom Arača, koji predstavlja ruševine srednjevekovne romaničke crkve koje su 1948. godine stavljene pod zaštitu kao kuturno dobro. Ne sme se zaboraviti da je opština bogata izuzetno kvalitetnim i plodnim poljoprivrednim zemljištem, čijom obradom se bavi većinski deo stanovništva.
ARAČA | SLANO KOPOVO |
Preventivna zaštita
Preventivna zdravstvena zaštita dece predškolskog uzrasta, koji ostvaruju boravak u Predškolskoj ustanovi ''Pava Sudarski''Novi Bečej, bazira se na osnovu Zakona o predškolskom vaspitanju i obrazovanju i Pravilniku o preventivnoj zdravstvenoj zaštiti jedinstvenom zdravstvenom doktrinom : vrši se prema jedinstvenim stručno metodološkim i doktrinarnim uputstvima utvrđenim od strane referentne zdravstvene ustanove, koje je donelo Ministarstvo zdravlja Republike Srbije.
Formiranje zdravih navika kod dece osnovni je zadatak i prioritetni sadržaj rada u sprovođenju preventivno-zdravstvene zaštite u predškolskoj ustanovi. Ovim aktivnostima obuhvataju se održavanje lične higijene, pravilna ishrana, zaštita životne sredine, fizičko-rekreativne i druge aktivnosti koje doprinose očuvanju i unapređivanju zdravlja.
Za formiranje zdravih navika kod dece od izuzetnog je značaja učešće roditelja, koji su pre svih, najviše zainteresovani i odgovorni za zdravlje, zdrave navike i ponašanje svog deteta. Aktivnosti na formiranju zdravih navika kod dece sprovodiće se u okviru svih redovnih aktivnosti za vreme boravka u ustanovi i primenom odgovarajućih metoda, programa, sredstava i oblika zdravstvenog-vaspitnog rada, adekvatnih za odgovarajući uzrast, a prema uputstvima Ministarstva zdravlja.
Programski zadaci preventivno – zdravstvene zaštite dece, kao i mere za očuvanje i unapređenje zdravlja dece, odvijaju se kroz sledeće oblike rada :
1. Opšte mere na unapređenju i očuvanju zdravlja dece
2. Sistematsko praćenje rasta, razvoja i očuvanju zdravlja dece
3. Mere pravovremenog sprečavanja i ranog otkrivanja poremećaja i bolesti
4. Zdravstveno – vaspitni rad
Aktivnosti dece i odraslih
Pored osnovnog vaspitno-obrazovnog programa rada i aktivnosti koje vaspitači planiraju i realizuju tokom radne godine, tu su još i dodatne aktivnosti/radionice za decu kojima se poklanja pažnja, kao što su:
1. EKOLOŠKA RADIONICA - pored prioritetnih zadataka ekologija zauzima podjednako važno mesto u vaspitno-obrazovnom programu. Ona je nauka budućnosti i u njoj se nalaze mnogi odgovori savremenog čoveka. Cilj radionice je razvoj ekološke svesti kod dece i značaja očuvanja prirodnog okruženja za zdraviji i kvalitetniji život. U toku radne godine u okviru ekološke radionice deca će imati priliku da se upoznaju sa značajem ekologijem; moći će da upoznaju voće i povrće, te razno lekovito bilje (poseta gradskoj pijaci); upoznavanje sa domaćim i divljim životinjama, te upoznavanje sa zanimanjem veterinara (poseta veterinarskoj stanici, poseta seoskom domaćinstvu); upoznavanje sa vodom, njenim svojstvima i značaju za ljudski život; radionica "Sačuvajmo planetu Zemlju"; dečije ekološke poruke za čovečanstvo; radionica "Sat za planetu"; "Zelena boja-boja života"; Ekološki bon-ton; obeležiće se i Svetski dan zaštite životne sredine i mnogo drugih...
2. DRAMSKA RADIONICA - cilj ovih radionica je upoznavanje sebe i sveta oko nas kroz pripremanje različitih dramskih tekstova za doček novih drugara u vrtić; obeležavanje prigodnim programom dan starih - poseta Gerontološkom centru; Dečija nedelja - maskembal; priprema tekstova i recitacija za novogodišnje priredbe, priredbe povodom "Dana žena"; učestvovanje na raznim manifestacijama - Majske igre...
3. MUZIČKA RADIONICA - cilj razvoj i upoznavanje dece sa čulom sluha, glasom, muzičko pamćenje, osećaj za ritam, kretanje uz muziku. Ovi ciljevi će se ostvariti kroz odabir i obradu pesama za solo i horsko pevanje, te odabir i realizacija koreografija na određenu muziku; upoznavanje dece sa različitim muzičkim instrumentima; realizacija pripremljenog sadržaja kroz priredbe...
Program adaptacije
Svako dete je individua za sebe tako da drugačije reaguje na novonastale situacije u njegovom životu.Tako da polazak u vrtić kod neke dece izaziva plač, vrisku, bacanje po podu, a neka deca reaguju odbijanjem hrane, spavanja, piške u krevet, žale se na bolove u stomaku, na sve načine odugovlače da krenu u vrtić, pravdajući se da im se spava...Sve su to očekivane reakcije u periodu adaptacije deteta na boravak u predškolskoj ustanovi.
Veoma bitan faktor kako u adaptaciji tako i u nastavku boravka jeste odnos roditelj-vaspitač. Retko koji roditelj će ostati ravnodušan prema svom mališanu koji neutešno plače i jako ga grli. Ali roditelj svojom reakcijom mora da pokaže detetu da ga ostavlja u sigurne ruke i to tako što odlučno svoje dete predaje vaspitaču bez nepotrebnog zadržavanja i ispitivanja vaspitača jer to pokazuje detetu da ste i vi kao roditelj nesigurni, što dodatno uliva strah kod vašeg deteta.
Period adaptacije podrazumeva vreme koje je detetu potrebno da se navikne i prihvati novu sredinu. Nova sredina sa sobom nosi novo okruženje, nove osobe, decu, prostor i dnevni režim koji ima drugačiji ritam.
Dete uglavnom bira vaspitača koji ga je prvi dočekao i priča o njemu kao dobrom i najboljem. Zbog toga roditelj stiče utisak da drugi vaspitač nije dovoljno posvećen i rađa se nepoverenje.
Adaptacija se ne treba prekidati (da ostanu kod bake, deke...) jer se time detetu šalje poruka da ako dovoljno plače i pravi scene ne mora u vrtić. Ponovna adaptacija je uglavnom mnogo teža nego prvi put i traje duže, bez potrebe, a deca više pate.
Osnovni tipovi adaptacije
Obično se u stručnoj literaturi navode tri osnovna tipa adaptacije: laka adaptacija, adaptacija srednje težine i teška adaptacija.
Laka adaptacija predstavlja normalnu reakciju na promenu sredine dece koja imaju optimalne vaspitne uslove i koja su uspostavila sigrunu i stabilnu emocionalnu vezu sa roditeljima. Kod takve dece sve reakcije i promene u ponašanju prolaze u roku od 10-15 dana boravka u kolektivu; dete brzo prihvata novu sredinu i raduje se dolasku u nju.
Adaptacija srednje težine imaju deca čije se promene u ponašanju produže i do mesec dana boravka u vrtiću ili jaslama, tokom kojih dete uporno odbija dolazak u kolektiv.
Teška adaptacija se obično vrlo retko sreće u praksi. Odnosi se na decu kod koje se mogu zapaziti uporne i dugotrajne reakcije i poremećaji u ponašanju koji traju i po nekoliko meseci. Obično je kod takve dece prisutno više nepovoljnih činioca koji produžavaju period adaptacije kao što su česta odsustva iz kolektiva usled bolesti ili nekog drugog razloga, nepovoljni porodični uslovi, neprimereni vaspitni uticaji i sl. U tim slučajevima, potrebno je timsko sagledavanje problema (vaspitač/med. sestra, roditelji i pedagog ili psiholog) i zajedničko pronalaženje načina da se teškoće prevaziđu.
Treba napomenuti da najveći broj dece prođe proces adaptacije bez većih problema, a samo mali broj prolazi teži oblik adaptacije.
Ono što vi možete učiniti je:
- budite tačni kada dolazite,
- imajte puno razumevanje za detetova osećanja i reakcije,
- provodite više vremena s detetom kod kuće u igrama i aktivnostima koje voli,
- saznajte o vrtiću kroz igru umesto da insistirate da Vam priča o njemu, mozda ne želi,
- pokažite detetu da ga prihvatate iako ono ne prihvata vrtić!
- dajte mu dovoljno vremena da savlada svoj bol,
- upoznajte dete sa vrtićem, grupom, budućim vaspitačem dolaskom u posetu, obidjite objekat, porazgovarajte sa drugarima i odvedite dete sa sobom.
Vizija
U narednom periodu želimo da budemo vaspitno-obrazovna ustanova koja će ići u
korak sa vremenom i unositi novine u radu kako bi smo učinili vaspitno-obrazovni rad još
interesantnijim, dinamičnijim, efektivnijim, kvalitetnijim, a sve u cilju postizanja što
kvalitetnijeg, trajnijeg i primenljivijeg znanja, a sve u skladu sa potrebama dece, roditelja i
okruženja. Želimo da Ustanova bude mesto gde će deca, roditelji i zaposleni, boraveći i radeći
biti srećni, zadovoljni i spokojni.