VASPITNI STILOVI RODITELJA
Vaspitni stil predstavlja način (postupke) na koji roditelji vaspitavaju svoju decu. Vaspitni stilovi se razlikuju prema stepenu prisutnosti elemenata roditeljstva. Elementi roditeljstva su prihvatanje i kontrola. Pod prihvatanjem se podrazumeva toplina i bliskost roditelja prema detetu, trud roditelja da se dete razvija u zrelu i zdravu ličnost, dok se pod kontrolom podrazumeva „postavljanja granica detetu“ i karakteristike tih granica (slabe ili rigidne). U socijalnom kontekstu razvoja deteta neosporan je značaj porodice i vaspitnog uticaja roditelja. U zavisnosti koliko su kod roditelja izraženi ovi elemneti roditeljstva, razlikujemo više vaspitnih stilova roditelja, kao što su:
• Autoritativni vaspitni stil se odlikuje bliskošću roditelja i dece. Roditelji postavljaju razumna ograničenja, daju sugestije i uputstva, ali dozvoljavaju otvorenu komunikaciju sa decom (obrazlažu svoje stavove, pitaju decu za njihove potrebe ) i dopuštaju izvestan stepen slobode u pogledu mogućnosti izbora i donošenja odluka. Participacija dece, otvoreno traganje za rešenjima, racionalno obrazloženje odluka i podsticanje samoodgovornosti su karakteristike autoritativnog vaspitnog stila. Deca poštuju roditelje i veruju u njihov sud i dobronamernost.
• Autoritarni vaspitni stil se odlikuje nametanjem neprikosnovenog roditeljskog autoriteta. Roditelji izdaju naloge ~ deca slušaju i izvršavaju. Komunikacija između roditelja i dece je jednosmerna: nalog ~ izvršenje, a odnosi između roditelja i dece su napeti i kruti.
• Permisivni vaspitni stil se karakteriše ne postavljanjem nikakvih posebnih zahteva ili ograničenja deci. Ovakvi roditelji, koji inače mogu biti veoma topli i brižni roditelji, se ne suprotstavljaju svojoj deci, imaju problema da ih kontrolišu. Odnosi roditelja i dece su obično dobri, oni su „najbolji drugovi„ svojoj deci, ali ceh se obično plaća suviše kasno, tako što deca bez zahteva često ne ostvare onoliko koliko su mogla.
• Odbacujući, zanemarujući vaspitni stil odlikuje roditelje koji zapravo i nisu niti uključeni niti zainteresovani za svoju decu. Oni niti postavljaju neke posebne zahteve niti vode računa o razvojnim potrebema svoje dece. Deca ovakvih roditelja ispoljavaju najviše emocionalnih problema i problema u ponašanju, pokazuju naročito nizak nivo samouvažavanja, samokontrole, slab uspeh u školi, sklonost zloupotrebi supstanci ili prestupničkom ponašanju.
Najbolje rezultate pokazuje autoritativni vaspitni stil, gde su roditelji topli, brižni, angažovani, spremni da decu stavljaju pred zadatke, ali im daju i dovoljno slobode, a sve to se odvija u atmosferi međusobnog uvažavanja, participacije i otvorenog dijaloga sa racionalnim obrazloženjima.
Koncepcija programa
Od 01.09.2022. godine u PU "Pava Sudarski" se realni program razvija u skladu sa novim Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja "Godine uzleta". Njime se afirmiše vera u kapacitete dece da aktivno učestvuje u svom učenju i razvoju; značaj igre; značaj zajedničkog učešća dece i odraslih za učenje i razvoj.
Cilj programa je podrška dobrobiti deteta kroz stvaranje prilika i mogućnosti: da se oseća srećno, zadovoljno, ostvareno i prihvaćeno; da razvija dispozicije za učenje (radoznalost, istrajnost, kreativnost, posvećenost, poverenje u sebe kao kompetentnog "učenika", saradnju); da se razvija pozitivni lični i socijalni identitet; da upoznaju, istražuju i ispituju različita područja ljudskog saznanja i delanja, različite produkte kulture i različite načine simboličkog i kreativnog izražavanja.
Program je usmeren na celovit razvoj deteta kroz smislene odnose sa vršnjacima i odraslima; okruženjem i osnaživanje aktivnog učešća deteta u zajednici. Naglašen je značaj uloge i povezivanje predškolskog vaspitanja i obrazovanja sa lokalnom zajednicom i porodicom u praksi.
Dete je jedinstveno i celovito biće, kompetentno i bogato potencijalima, aktivni je učesnik zajednice vršnjaka i odraslih, posvećeno učenju, radoznalo i istrajno, otvoreno i kreativno u igri. U razumevanju deteta akcenat se pomera sa pitanja individualnog razvoja na pitanje društveno-kulturne konstrukcije detinjstva i pitanje položaja deteta kao socijalnog aktera u datom kontekstu. Dete se sagledava kao kompetentni učesnik u sopstvenom učenju i življenju uz isticanje značaja proaktivizma i participacije deteta i saradnje u razvijanju zajednice prakse dece i odraslih.
U predškolskom periodu ima najviše otvorenih mogućnosti, energije, istrajnosti i entuzijazma, mogućnosti za ovladavanje i razvijanje složenih kapaciteta od kojih će zavisiti buduće mogućnosti deteta, njegova ličnost i uspešnost funkcionisanja.
Igra je dominantna praksa deteta kroz koju gradi odnose, kroz koju se odvija proces usvajanja i transformacije kulture; forma ispoljavanja najznačajnijeg stvaralačkog potencijala ljudskog bića.
Vrtić je prostor realnog vaspitno-obrazovnog programa; mesto zajedničkog življenja kroz zajedničko učešće; prostor demokratske i inkluzivne prakse; kao i prostor refleksivne prakse.
Vizija
U narednom periodu želimo da budemo vaspitno-obrazovna ustanova koja će ići u
korak sa vremenom i unositi novine u radu kako bi smo učinili vaspitno-obrazovni rad još
interesantnijim, dinamičnijim, efektivnijim, kvalitetnijim, a sve u cilju postizanja što
kvalitetnijeg, trajnijeg i primenljivijeg znanja, a sve u skladu sa potrebama dece, roditelja i
okruženja. Želimo da Ustanova bude mesto gde će deca, roditelji i zaposleni, boraveći i radeći
biti srećni, zadovoljni i spokojni.
Naši objekti
Sedište Predškolske ustanove „Pava Sudarski“ je u Novom Bečeju u objektu pod nazivom „Leptirić“ koji se nalazi u ulici Jaše Tomića br. 1. U ovoj zgradi su pored uprave i administrativnog osoblja, smeštene i ukupno 10 vaspitno-obrazovanih grupa od toga 6 grupa celodnevnog boravka i 4 grupe poludnevnog boravka i centralna kuhinja.
"Leptirić"
Pored ovog centralnog objekta u naseljenom mestu postoje još 3 objekta:
- „Poletarac'' u ulici Železnička br. 13. U objektu su smeštene 4 vaspitno-obrazovne grupe celodnevnog boravka.
- „Kolibri'' u ulici Josifa Marinkovića br. 91. U objektu su smeštene 3 vaspitno-obrazovne grupe poludnevnog boravka.
- „Pčelica'' u ulici Proleterska br. 3. Ovaj objekat ima 1 vaspitno-obrazovnu grupu poludnevnog boravka.
"Poletarac" |
"Kolibri" |
"Pčelica"
U naseljenom mestu Novo Miloševo imamo 2 objekta:
- „Pinokio'' koji se nalazi u ulici Maršala Tita br. 69 u delu naselja koje se zove Beodra i koji je adaptiran 2005. i 2006. godine u kom se nalazi 1 grupa celodnevnog i 2 grupe poludnevnog boravka. Od toga jedna grupa poludnevnog boravka je na mađarskom jeziku.
"Pinokio"
- ''Jovanka Dobrosavljev –Mica'' je drugi objekat koji se nalazi u delu naselja koje se naziva Karlovo koji je namenski građen objekat i koji ima 4 vaspitne grupe: 2 poludnevnog i 2 celodnevnog boravka.
"Jovanka Dobrosavljev - Mica"
U naseljenom mestu Bočar imamo jedan objekat:
- „Snežana'' u ulici Partizanska br. 6. Objekat je adaptiran i ima veoma lepo uređen prostor za decu i čini ga 1 vaspitno -obrazovna grupa poludnevnog boravka.
"Snežana"
U naseljenom mestu Kumane koristimo prostor O.Š. „Milan Stančić – UČA“, a objekat je poznat pod nazivom „Milenko Titin“ i nalazi se u ulici Maršala Tita br. 58. Ovaj objekat ima 3 vaspitno-obrazovne grupe poludnevnog boravka.
"Milenko Titin"