Program adaptacije
Svako dete je individua za sebe tako da drugačije reaguje na novonastale situacije u njegovom životu.Tako da polazak u vrtić kod neke dece izaziva plač, vrisku, bacanje po podu, a neka deca reaguju odbijanjem hrane, spavanja, piške u krevet, žale se na bolove u stomaku, na sve načine odugovlače da krenu u vrtić, pravdajući se da im se spava...Sve su to očekivane reakcije u periodu adaptacije deteta na boravak u predškolskoj ustanovi.
Veoma bitan faktor kako u adaptaciji tako i u nastavku boravka jeste odnos roditelj-vaspitač. Retko koji roditelj će ostati ravnodušan prema svom mališanu koji neutešno plače i jako ga grli. Ali roditelj svojom reakcijom mora da pokaže detetu da ga ostavlja u sigurne ruke i to tako što odlučno svoje dete predaje vaspitaču bez nepotrebnog zadržavanja i ispitivanja vaspitača jer to pokazuje detetu da ste i vi kao roditelj nesigurni, što dodatno uliva strah kod vašeg deteta.
Period adaptacije podrazumeva vreme koje je detetu potrebno da se navikne i prihvati novu sredinu. Nova sredina sa sobom nosi novo okruženje, nove osobe, decu, prostor i dnevni režim koji ima drugačiji ritam.
Dete uglavnom bira vaspitača koji ga je prvi dočekao i priča o njemu kao dobrom i najboljem. Zbog toga roditelj stiče utisak da drugi vaspitač nije dovoljno posvećen i rađa se nepoverenje.
Adaptacija se ne treba prekidati (da ostanu kod bake, deke...) jer se time detetu šalje poruka da ako dovoljno plače i pravi scene ne mora u vrtić. Ponovna adaptacija je uglavnom mnogo teža nego prvi put i traje duže, bez potrebe, a deca više pate.
Osnovni tipovi adaptacije
Obično se u stručnoj literaturi navode tri osnovna tipa adaptacije: laka adaptacija, adaptacija srednje težine i teška adaptacija.
Laka adaptacija predstavlja normalnu reakciju na promenu sredine dece koja imaju optimalne vaspitne uslove i koja su uspostavila sigrunu i stabilnu emocionalnu vezu sa roditeljima. Kod takve dece sve reakcije i promene u ponašanju prolaze u roku od 10-15 dana boravka u kolektivu; dete brzo prihvata novu sredinu i raduje se dolasku u nju.
Adaptacija srednje težine imaju deca čije se promene u ponašanju produže i do mesec dana boravka u vrtiću ili jaslama, tokom kojih dete uporno odbija dolazak u kolektiv.
Teška adaptacija se obično vrlo retko sreće u praksi. Odnosi se na decu kod koje se mogu zapaziti uporne i dugotrajne reakcije i poremećaji u ponašanju koji traju i po nekoliko meseci. Obično je kod takve dece prisutno više nepovoljnih činioca koji produžavaju period adaptacije kao što su česta odsustva iz kolektiva usled bolesti ili nekog drugog razloga, nepovoljni porodični uslovi, neprimereni vaspitni uticaji i sl. U tim slučajevima, potrebno je timsko sagledavanje problema (vaspitač/med. sestra, roditelji i pedagog ili psiholog) i zajedničko pronalaženje načina da se teškoće prevaziđu.
Treba napomenuti da najveći broj dece prođe proces adaptacije bez većih problema, a samo mali broj prolazi teži oblik adaptacije.
Ono što vi možete učiniti je:
- budite tačni kada dolazite,
- imajte puno razumevanje za detetova osećanja i reakcije,
- provodite više vremena s detetom kod kuće u igrama i aktivnostima koje voli,
- saznajte o vrtiću kroz igru umesto da insistirate da Vam priča o njemu, mozda ne želi,
- pokažite detetu da ga prihvatate iako ono ne prihvata vrtić!
- dajte mu dovoljno vremena da savlada svoj bol,
- upoznajte dete sa vrtićem, grupom, budućim vaspitačem dolaskom u posetu, obidjite objekat, porazgovarajte sa drugarima i odvedite dete sa sobom.
Aktivnosti dece i odraslih
Pored osnovnog vaspitno-obrazovnog programa rada i aktivnosti koje vaspitači planiraju i realizuju tokom radne godine, tu su još i dodatne aktivnosti/radionice za decu kojima se poklanja pažnja, kao što su:
1. EKOLOŠKA RADIONICA - pored prioritetnih zadataka ekologija zauzima podjednako važno mesto u vaspitno-obrazovnom programu. Ona je nauka budućnosti i u njoj se nalaze mnogi odgovori savremenog čoveka. Cilj radionice je razvoj ekološke svesti kod dece i značaja očuvanja prirodnog okruženja za zdraviji i kvalitetniji život. U toku radne godine u okviru ekološke radionice deca će imati priliku da se upoznaju sa značajem ekologijem; moći će da upoznaju voće i povrće, te razno lekovito bilje (poseta gradskoj pijaci); upoznavanje sa domaćim i divljim životinjama, te upoznavanje sa zanimanjem veterinara (poseta veterinarskoj stanici, poseta seoskom domaćinstvu); upoznavanje sa vodom, njenim svojstvima i značaju za ljudski život; radionica "Sačuvajmo planetu Zemlju"; dečije ekološke poruke za čovečanstvo; radionica "Sat za planetu"; "Zelena boja-boja života"; Ekološki bon-ton; obeležiće se i Svetski dan zaštite životne sredine i mnogo drugih...
2. DRAMSKA RADIONICA - cilj ovih radionica je upoznavanje sebe i sveta oko nas kroz pripremanje različitih dramskih tekstova za doček novih drugara u vrtić; obeležavanje prigodnim programom dan starih - poseta Gerontološkom centru; Dečija nedelja - maskembal; priprema tekstova i recitacija za novogodišnje priredbe, priredbe povodom "Dana žena"; učestvovanje na raznim manifestacijama - Majske igre...
3. MUZIČKA RADIONICA - cilj razvoj i upoznavanje dece sa čulom sluha, glasom, muzičko pamćenje, osećaj za ritam, kretanje uz muziku. Ovi ciljevi će se ostvariti kroz odabir i obradu pesama za solo i horsko pevanje, te odabir i realizacija koreografija na određenu muziku; upoznavanje dece sa različitim muzičkim instrumentima; realizacija pripremljenog sadržaja kroz priredbe...
Finansijski izveštaji predškolske ustanove
1. Rešenje o davanju saglasnosti na finansijski plan za 2024. godinu
2. Finansijski plan budžeta za 2024. godinu
4. I rebalans plana budžeta za 2023. godinu
GODIŠNJI PLAN RADA
„Samo je jedan period života sa toliko otvorenih mogućnosti, u kome čovek sa toliko energije, istrajnosti i entuzijazma ovladava i razvija složene kapacitete od kojih će zavisiti njegove buduće mogućnosti, njegova ličnost i uspešnost funkcionisanja u daljem životu. Taj period je predškolski uzrast. Zbog toga godine na predškolskom uzrastu prepoznajemo kao godine uzleta. Koliki i kakav će taj uzlet biti, zavisiće od svih nas koji radimo u predškolskom vaspitanju i obrazovanju.“ (Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja „Godine uzleta“)
Predškolska ustanova „Pava Sudarski“ opštine Novi Bečej, obavlja delatnost kojom se obezbeđuje ishrana, nega, preventivno-zdravstvena i socijalna zaštita dece predškolskog uzrasta. U ostvarivanju delatnosti predškolskog vaspitanja i obrazovanja i ostalih delatnosti predškolske ustanove zabranjene su sve vrste diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja i sve aktivnosti kojima se ugrožavaju ili izdvajaju deca, odnosno grupa dece, po bilo kom osnovu, a u skladu sa zakonom.
Godišnji plan rada PU „Pava Sudarski“ planira i realizuje u skladu sa:
Zakonom o osnovama sistema i obrazovanja i vaspitanja („Sl. glasnik RS“ br. 88/2017, 27/2018 – dr. zakon 10/2019, 27/2018, dr. zakon 6/2020 i 129/2021 )
Zakonom o predškolskom obrazovanju i vaspitanju ("Sl. glasnik RS", br. 18/2010, 101/2017, 113/2017 - dr. zakon, 95/2018 - dr. zakon, 10/2019, 86/2019 - dr. zakon, 157/2020 - dr. zakon, 123/2021 - dr. zakon i 129/2021)
Pravilnik o osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja („Sl. glasnik RS“ – „Prosvetni glasnik“, broj 16/2018)
Dokumentom - Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja „Godine uzleta“ – MPNTR 2019.
Važećim pravilnicima:
o Pravilnik o vrednovanju kvaliteta rada Ustanova,
o Pravilnik o standardima kvaliteta rada Ustanova,
o Pravilnik o standardima uslova za ostvarivanje posebnih programa u oblasti predškolskog vaspitanja i obrazovanja,
o Pravilnik o bližim uslovima za ostvarivanje PP programa,
o Pravilnik o programu svih oblika rada stručnog saradnika u predškolskoj ustanovi, kao i drugi pravilnici kojima se reguliše rad predškolskih ustanova
Uputstvima, stručnim i upravnim propisima kojima se reguliše rad predškolskih ustanova
Razvojnim planom ustanove (period 2021.- 2024. godine)
Godišnji plan rada na operativan način prikazuje mesto, vreme, način i nosioce ostvarivanja programa za aktuelnu školsku / radnu godinu.
Godišnji program pripremaju odgovarajući stručni organi, a donosi ga organ upravljanja predškolske ustanove, po pribavljenom mišljenju saveta roditelja i saglasnosti nadležnog organa osnivača na planirana materijalna sredstva za njegovo ostvarivanje.
Vaspitno-obrazovne vrednosti i funkcije obrazovanja ogledaju se u obezbeđivanju samoaktualizacije pojedinca i ostvarivanja kontinuiteta ljudske kulture i društvenog progresa. Priroda obrazovanja temelji se na četiri „stuba“: učenja da se zna, učenja da se bude, učenja da se ume i učenja da se živi zajedno. Vrednosti i funkcije vaspitanja i obrazovanja ostvaruju se kroz: celovito sagledavanje vaspitanja i obrazovanja; usmerenost na dugoročne ciljeve, a ne na kratkoročne ishode i postignuća; integrisan pristup učenju i razvoju; kontinuitet u obrazovanju i vrednovanje u funciji građenja kvaliteta programa usmerenošću na strukturne i procesne dimenzije programa.
Prioritetni zadaci Ustanove odnosiće se na obezbeđivanje preduslova za kvalitetnu primenu novih Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja i timski rad na usklađivanju realne prakse sa njim i to kroz:
• Kreiranje podsticajne fizičke sredine (kako unutrašnje tako i spoljašnje) koja podržava dečju radoznalost, omogućava istraživanje, komunikaciju i građenje odnosa sa materijalima i drugom decom i odraslima, stvara osećaj pripadnosti.
• Stvaranje podsticajne socijalne sredine kroz mogućnosti za međuvršnjačke interakcije, kao i interakcije sa drugim odraslima i okruženjem.
• Stručno usavršavanje usmereno na: podršku u razumevanju dokumenta Osnova programa, definisanje smernica za razvijanje realnog programa u vrtiću u skladu sa koncepcijom, horizontalnu stručnu razmenu i podršku vaspitačima za kvalitetniju implementaciju Osnova programa.
• Usklađivanje programskih dokumenata Ustanove sa koncepcijom novih Osnova.
• Ostvarivanje ciljeva i zadataka predviđenih Razvojnim planom i ostvarivanje Akcionog plana.
• Nastavak rada na građenju partnerstva sa porodicom i institucijama i organizacijama u lokalnoj zajednici.
Osnovnu delatnost Ustanove čine tri međusobno povezane funkcije: vaspitno-obrazovna, socijalna i zdravstveno-preventivna sa ishranom.
Zadaci vaspitno-obrazovnog procesa odnose se na:
• Podsticaj holističkog razvoja dece i učešće porodice,
• Građenje dobrobiti deteta,
• Primena inkluzivnog pristupa u radu,
• Negovanje kreativnosti kod dece,
• Poštovanje prava dece,
• Ujednačavanje uslova za razvoj dece usklađivanjem broja dece sa veličinom prostorija za boravak, novom organizacijom prostora i opremanjem,
• Razvijanje timskog rada i jačanje profesionalizma.
Zadaci socijalne funkcije se odnose na:
• Obezbeđivanje socijalne sigurnosti i stabilnosti porodice,
• Socijalizaciju dece,
• Ujednačavanje uslova za rast i razvoj dece,
• Zaštita osnovnih prava deteta – pravo na život, opstanak i razvoj.
Zadaci preventivno-zdravstvene zaštite:
• Obezbeđivanje svih uslova za ostvarivanje i unapređivanje preventine zdravstvene zaštite,
• Stvaranje uslova za previlan psihofizički razvoj dece,
• Stvaranje uslova za bezbednost dece u vrtićima,
• Uključivanje roditelja i lokalne zajednice u zdravstveno-vaspitni proces na planu informisanja i promocije zdravlja.
Zadaci ishrane se odnose na:
• Adekvatno zadovoljavanje fizioloških potreba dece za hranom i zaštitnim materijama,
• Stvaranje pravilnog odnosa prema hrani kod dece i roditelja,
• Stvaranje pozitivnih navika prema namirnicama koje su zapostavljene u porodičnoj ishrani.
Godišnji plan rada Ustanove 2022/2023. godina