Novogodišnji vašar
viber_slika_2025-12-10_10-21-06-843.jpg
viber_slika_2025-12-10_10-24-08-369.jpg
viber_slika_2025-12-10_10-24-35-695.jpg
viber_slika_2025-12-10_10-24-56-755.jpg
viber_slika_2025-12-10_10-30-58-759.jpg
viber_slika_2025-12-10_10-31-12-447.jpg
viber_slika_2025-12-10_10-31-26-688.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-01-291.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-01-383.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-01-424.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-01-458.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-01-704.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-03-021.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-03-128.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-03-212.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-04-456.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-04-526.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-04-584.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-07-082.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-07-201.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-07-624.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-07-906.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-12-191.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-12-558.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-12-841.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-13-063.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-13-263.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-13-493.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-13-741.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-13-884.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-14-008.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-14-292.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-14-365.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-14-441.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-14-628.jpg
viber_slika_2025-12-10_12-43-14-869.jpg
VASPITNI STILOVI RODITELJA
Vaspitni stil predstavlja način (postupke) na koji roditelji vaspitavaju svoju decu. Vaspitni stilovi se razlikuju prema stepenu prisutnosti elemenata roditeljstva. Elementi roditeljstva su prihvatanje i kontrola. Pod prihvatanjem se podrazumeva toplina i bliskost roditelja prema detetu, trud roditelja da se dete razvija u zrelu i zdravu ličnost, dok se pod kontrolom podrazumeva „postavljanja granica detetu“ i karakteristike tih granica (slabe ili rigidne). U socijalnom kontekstu razvoja deteta neosporan je značaj porodice i vaspitnog uticaja roditelja. U zavisnosti koliko su kod roditelja izraženi ovi elemneti roditeljstva, razlikujemo više vaspitnih stilova roditelja, kao što su:
• Autoritativni vaspitni stil se odlikuje bliskošću roditelja i dece. Roditelji postavljaju razumna ograničenja, daju sugestije i uputstva, ali dozvoljavaju otvorenu komunikaciju sa decom (obrazlažu svoje stavove, pitaju decu za njihove potrebe ) i dopuštaju izvestan stepen slobode u pogledu mogućnosti izbora i donošenja odluka. Participacija dece, otvoreno traganje za rešenjima, racionalno obrazloženje odluka i podsticanje samoodgovornosti su karakteristike autoritativnog vaspitnog stila. Deca poštuju roditelje i veruju u njihov sud i dobronamernost.
• Autoritarni vaspitni stil se odlikuje nametanjem neprikosnovenog roditeljskog autoriteta. Roditelji izdaju naloge ~ deca slušaju i izvršavaju. Komunikacija između roditelja i dece je jednosmerna: nalog ~ izvršenje, a odnosi između roditelja i dece su napeti i kruti.
• Permisivni vaspitni stil se karakteriše ne postavljanjem nikakvih posebnih zahteva ili ograničenja deci. Ovakvi roditelji, koji inače mogu biti veoma topli i brižni roditelji, se ne suprotstavljaju svojoj deci, imaju problema da ih kontrolišu. Odnosi roditelja i dece su obično dobri, oni su „najbolji drugovi„ svojoj deci, ali ceh se obično plaća suviše kasno, tako što deca bez zahteva često ne ostvare onoliko koliko su mogla.
• Odbacujući, zanemarujući vaspitni stil odlikuje roditelje koji zapravo i nisu niti uključeni niti zainteresovani za svoju decu. Oni niti postavljaju neke posebne zahteve niti vode računa o razvojnim potrebema svoje dece. Deca ovakvih roditelja ispoljavaju najviše emocionalnih problema i problema u ponašanju, pokazuju naročito nizak nivo samouvažavanja, samokontrole, slab uspeh u školi, sklonost zloupotrebi supstanci ili prestupničkom ponašanju.
Najbolje rezultate pokazuje autoritativni vaspitni stil, gde su roditelji topli, brižni, angažovani, spremni da decu stavljaju pred zadatke, ali im daju i dovoljno slobode, a sve to se odvija u atmosferi međusobnog uvažavanja, participacije i otvorenog dijaloga sa racionalnim obrazloženjima.





