"Од бајке до клика" – важност разумевања коришћења дигиталних технологија
У оквиру Дечије недеље, 9. октобра 2024. године, у вртићу „Миленко Титин“ у Куману, одржана је презентација на тему коришћења дигиталних уређаја код деце. Ученице Средње школе Нови Бечеј, Милица Константинов и Милијана Тешић, уз менторство професорке Сање Немешев, обрадиле су ову значајну тему, фокусирајући се на препоруке Америчке асоцијације педијатара о времену које деца треба да проводe поред екрана.
Препоруке су следеће:
18 месеци и млађи: Најбоље је да деца не проводe време поред екрана, осим у случајевима видео-чета с породицом и пријатељима.
Од 18 месеци до 2 године: Ограничити време поред екрана на повремено кратко гледање током недеље. Родитељи би требали гледати садржај заједно с децом и објашњавати га.
Од 2 до 5 година: Ограничити време на један сат дневно, уз супервизију родитеља.
Од 6 година и старији: Успоставити правило о константном времену поред екрана и врсти медија. Важно је да ово време не ремети спавање, рекреацију и друге активности.
Право време за кориштење дигиталних уређаја
Родитељи су позвани да кажу колико им дете користи дигиталне технологије где су добијени искрени одговори: Цео дан гледа телефон; Гледа само дечије садржаје; Некада пола сата, а некада и четири; Моје дете не користи мобилни телефон,... Препоручује се да заједно поставе правила коришћења дигиталних уређаја, која важе и за децу и за родитеље. На пример, може се договорити да нема интернета током оброка, пре завршетка поспремања играчака или после 20 часова.
Ученице су нагласиле важност едукативног и забавног садржаја за децу. Препоручени ресурси укључују:
YouTube Kids: Платформа са садржајем прилагођеним деци.
Kiddle: Веб претраживач намењен деци.
Google профил за децу млађу од 13 година: Обезбеђује сигурно окружење за претраживање.
Такође су упознали родитеље са PEGI (паневропски систем за процену узрасне подобности), који помаже у оцењивању видео-игара и обезбеђује родитељима информације о садржају.
Током догађаја, реализована је радионица са децом, током које су родитељи добили реалну слику о познавању коришћења мобилних телефона и апликација које њихова деца умеју да користе. Значајну информацију су родитељи добили када су деца питана да бирају чему дају предност: игри са другарима или гледању цртаних филмова, као и дружењу или игрању на телефону. У оба случаја, деца су бирала друштво другара, што је родитељима показало колико је социјална интеракција важна за њихову децу те их додатно мотивисало да размишљају о заједничким активностима, уместо да се ослањају искључиво на дигиталне садржаје.
Након презентације и радионице, отворила се дискусија са родитељима о коришћењу мобилних телефона и рачунара. Учесници су заједнички дошли до конструктивних закључака, размењујући мишљења о томе како најбоље управљати дигиталним временом своје деце. Ова дискусија је додатно оснажила везу између вртића и породице, подстичући заједнички приступ образовању и сигурном коришћењу технологије.
Презентација "Од бајке до клика" пружила је драгоцене увиде у то како се деца могу сигурно и одговорно упустити у свет дигиталних технологија. Кроз правилно управљање временом поред екрана и избором садржаја, родитељи могу допринети здравом развоју своје деце у дигиталном добу.