VASPITNI STILOVI RODITELJA

Vaspitni stil predstavlja način (postupke) na koji roditelji vaspitavaju svoju decu. Vaspitni stilovi se razlikuju prema stepenu prisutnosti elemenata roditeljstva. Elementi roditeljstva su prihvatanje i kontrola. Pod prihvatanjem se podrazumeva toplina i bliskost roditelja prema detetu, trud roditelja da se dete razvija u zrelu i zdravu ličnost, dok se pod kontrolom podrazumeva „postavljanja granica detetu“ i karakteristike tih granica (slabe ili rigidne). U socijalnom kontekstu razvoja deteta neosporan je značaj porodice i vaspitnog uticaja roditelja. U zavisnosti koliko su kod roditelja izraženi ovi elemneti roditeljstva, razlikujemo više vaspitnih stilova roditelja, kao što su:

Autoritativni vaspitni stil se odlikuje bliskošću roditelja i dece. Roditelji postavljaju razumna ograničenja, daju sugestije i uputstva, ali dozvoljavaju otvorenu komunikaciju sa decom (obrazlažu svoje stavove, pitaju decu za njihove potrebe ) i dopuštaju izvestan stepen slobode u pogledu mogućnosti izbora i donošenja odluka. Participacija dece, otvoreno traganje za rešenjima, racionalno obrazloženje odluka i podsticanje samoodgovornosti su karakteristike autoritativnog vaspitnog stila. Deca poštuju roditelje i veruju u njihov sud i dobronamernost.

Autoritarni vaspitni stil se odlikuje nametanjem neprikosnovenog roditeljskog autoriteta. Roditelji izdaju naloge ~ deca slušaju i izvršavaju. Komunikacija između roditelja i dece je jednosmerna: nalog ~ izvršenje, a odnosi između roditelja i dece su napeti i kruti.

Permisivni vaspitni stil se karakteriše ne postavljanjem nikakvih posebnih zahteva ili ograničenja deci. Ovakvi roditelji, koji inače mogu biti veoma topli i brižni roditelji, se ne suprotstavljaju svojoj deci, imaju problema da ih kontrolišu. Odnosi roditelja i dece su obično dobri, oni su „najbolji drugovi„ svojoj deci, ali ceh se obično plaća suviše kasno, tako što deca bez zahteva često ne ostvare onoliko koliko su mogla.

Odbacujući, zanemarujući vaspitni stil odlikuje roditelje koji zapravo i nisu niti uključeni niti zainteresovani za svoju decu. Oni niti postavljaju neke posebne zahteve niti vode računa o razvojnim potrebema svoje dece. Deca ovakvih roditelja ispoljavaju najviše emocionalnih problema i problema u ponašanju, pokazuju naročito nizak nivo samouvažavanja, samokontrole, slab uspeh u školi, sklonost zloupotrebi supstanci ili prestupničkom ponašanju.

Najbolje rezultate pokazuje autoritativni vaspitni stil, gde su roditelji topli, brižni, angažovani, spremni da decu stavljaju pred zadatke, ali im daju i dovoljno slobode, a sve to se odvija u atmosferi međusobnog uvažavanja, participacije i otvorenog dijaloga sa racionalnim obrazloženjima.

Koncepcija programa

 

download (1)Od 01.09.2022. godine u PU "Pava Sudarski" se realni program razvija u skladu sa novim Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja "Godine uzleta". Njime se afirmiše vera u kapacitete dece da aktivno učestvuje u svom učenju i razvoju; značaj igre; značaj zajedničkog učešća dece i odraslih za učenje i razvoj.

Cilj programa je podrška dobrobiti deteta kroz stvaranje prilika i mogućnosti: da se oseća srećno, zadovoljno, ostvareno i prihvaćeno; da razvija dispozicije za učenje (radoznalost, istrajnost, kreativnost, posvećenost, poverenje u sebe kao kompetentnog "učenika", saradnju); da se razvija pozitivni lični i socijalni identitet; da upoznaju, istražuju i ispituju različita područja ljudskog saznanja i delanja, različite produkte kulture i različite načine simboličkog i kreativnog izražavanja.

Program je usmeren na celovit razvoj deteta kroz smislene odnose sa vršnjacima i odraslima; okruženjem i osnaživanje aktivnog učešća deteta u zajednici. Naglašen je značaj uloge i povezivanje predškolskog vaspitanja i obrazovanja sa lokalnom zajednicom i porodicom u praksi. 

Dete je jedinstveno i celovito biće, kompetentno i bogato potencijalima, aktivni je učesnik zajednice vršnjaka i odraslih, posvećeno učenju, radoznalo i istrajno, otvoreno i kreativno u igri. U razumevanju deteta akcenat se pomera sa pitanja individualnog razvoja na pitanje društveno-kulturne konstrukcije detinjstva i pitanje položaja deteta kao socijalnog aktera u datom kontekstu. Dete se sagledava kao kompetentni učesnik u sopstvenom učenju i življenju uz isticanje značaja proaktivizma i participacije deteta i saradnje u razvijanju zajednice prakse dece i odraslih. 

U predškolskom periodu ima najviše otvorenih mogućnosti, energije, istrajnosti i entuzijazma, mogućnosti za ovladavanje i razvijanje složenih kapaciteta od kojih će zavisiti buduće mogućnosti deteta, njegova ličnost i uspešnost funkcionisanja.

Igra je dominantna praksa deteta kroz koju gradi odnose, kroz koju se odvija proces usvajanja i transformacije kulture; forma ispoljavanja najznačajnijeg stvaralačkog potencijala ljudskog bića.

Vrtić je prostor realnog vaspitno-obrazovnog programa; mesto zajedničkog življenja kroz zajedničko učešće; prostor demokratske i inkluzivne prakse; kao i prostor refleksivne prakse.

 

Vizija

 

U narednom periodu želimo da budemo vaspitno-obrazovna ustanova koja će ići u

korak sa vremenom i unositi novine u radu kako bi smo učinili vaspitno-obrazovni rad još

interesantnijim, dinamičnijim, efektivnijim, kvalitetnijim, a sve u cilju postizanja što

kvalitetnijeg, trajnijeg i primenljivijeg znanja, a sve u skladu sa potrebama dece, roditelja i

okruženja. Želimo da Ustanova bude mesto gde će deca, roditelji i zaposleni, boraveći i radeći

biti srećni, zadovoljni i spokojni.

istockphoto 10023480 happy children holding hands playing outside spring summer nature cartoon 472x312 c

 

Naši objekti

Sedište Predškolske ustanove „Pava Sudarski“ je u Novom Bečeju u objektu pod nazivom „Leptirić“ koji se nalazi u ulici Jaše Tomića br. 1. U ovoj zgradi su pored uprave i administrativnog osoblja, smeštene i ukupno 10 vaspitno-obrazovanih grupa  od toga 6 grupa celodnevnog boravka i 4 grupe poludnevnog boravka i centralna kuhinja.

DSCN0675  DSCN0680 

"Leptirić"

Pored ovog centralnog objekta u naseljenom mestu postoje još 3 objekta:

- „Poletarac'' u ulici Železnička br. 13. U objektu su smeštene 4 vaspitno-obrazovne grupe celodnevnog boravka.
- „Kolibri'' u ulici Josifa Marinkovića br. 91. U objektu su smeštene 3 vaspitno-obrazovne grupe poludnevnog boravka.
- „Pčelica'' u ulici Proleterska br. 3. Ovaj objekat ima 1 vaspitno-obrazovnu grupu poludnevnog boravka.

DSCN0581

"Poletarac"

20180212 094217

"Kolibri"

DSCN0580

 "Pčelica"

 

U naseljenom mestu Novo Miloševo imamo 2 objekta:

- „Pinokio'' koji se nalazi u ulici Maršala Tita br. 69 u delu naselja koje se zove Beodra i koji je adaptiran 2005. i 2006. godine u kom se nalazi 1 grupa celodnevnog i 2 grupe poludnevnog boravka. Od toga jedna grupa poludnevnog boravka je na mađarskom jeziku.

DSCN0570

"Pinokio"

- ''Jovanka Dobrosavljev –Mica'' je drugi objekat koji se nalazi u delu naselja koje se naziva Karlovo koji je namenski građen objekat i koji  ima 4 vaspitne grupe: 2 poludnevnog i 2 celodnevnog boravka.  

DSCN0544

"Jovanka Dobrosavljev - Mica"


U naseljenom mestu Bočar imamo jedan objekat:

- „Snežana'' u ulici Partizanska br. 6. Objekat je adaptiran i ima veoma lepo uređen prostor za decu i čini ga 1 vaspitno -obrazovna grupa poludnevnog boravka.

DSCN0557

"Snežana"


U naseljenom mestu Kumane koristimo prostor O.Š. „Milan Stančić – UČA“, a objekat je poznat pod nazivom „Milenko Titin“ i nalazi se u ulici Maršala Tita br. 58. Ovaj objekat ima 3 vaspitno-obrazovne grupe poludnevnog boravka.

 DSCN0667  DSCN0669

"Milenko Titin"

973512
Nema događaja u kalendaru
pon uto sre čet pet sub ned
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30