Pravilnik o onlajn komunikaciji u PU "Pava Sudarski"
Poštovani roditelji, od sutra, petak 05.02.2021. godine stupa na snagu novi pravilnik u našoj predškolskoj ustanovi i konkretno tiče se pravila i načina svih vidova onlajn komunikacije u našoj predškolskoj ustanovi. Pravilnik je dostopan na upoznavanje u nastavku teksta i možete ga preuzeti jednim klikom.
Pravilnik o načinu i pravilima onlajn komunikacije u PU "Pava Sudarski"
Dečija nedelja 05.10. - 11.10.2020. godine "PODELJENA SREĆA, DVA PUTA JE VEĆA!"
Dečija nedelja će se i ove godine realizovati, ali u skladu sa preporučenim merama prevencije i zaštite od virusa COVID 19. Ove godine organizovaće se u znaku solidarnosti i saradnje, a sve u cilju podizanja svesti o važnosti kontinuiranog angažovanja na unapređenju solidarnosti i saradnje građana.
Ove godine Dečija nedelja će se održati pod sloganom, čija su inspiracija stihovi iz pesme "Dobar drug", našeg velikog pesnika Jovana Jovanovića Zmaja: "PODELJENA SREĆA, DVA PUTA JE VEĆA"
Prvi zadatak za rad sa decom kod kuće 23.03.2020. godine
Drugi zadatak za rad sa decom kod kuće 25.03.2020. godine
Treći zadatak za rad sa decom kod kuće 01.04.2020. godine
Četvrti zadatak za rad sa decom kod kuće 08.04.2020. godine
Peti zadatak za rad sa decom kod kuće 13.04.2020. godine
Novi zadaci za rad sa decom kod kuće :)
Poštovani roditelji, evo nakon duže pauze, ponovo postavljam zadatke za razonodu, učenje i druženje kod kuće sa vašim mališanima. Za sve koji su raspoloženi da učestvuju i provode vreme sa decom kroz igru i učenje, uživajte.
Predškolski program
Pripremni predškolski program je deo obaveznog programa vaspitanja i obrazovanja i ostvaruje se u okviru Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja godinu dana pred polazak u školu.
Cilj vaspitno-obrazovnog rada u okviru pripremnog predškolskog programa je da doprinese:
• celovitom razvoju deteta
• razvoju sposobnosti
• proširenju iskustva
• bogaćenju saznanja o sebi, drugima i svetu oko sebe.
Pripremni predškolski program doprinosi fizičkoj, socijalnoj, emocionalnoj i intelektualnoj gotovosti i motivaciji deteta za polazak u školu.
Zadaci vaspitno -obrazovnog rada su:
• podsticanje osamostaljivanja
• podrška fizičkom razvoju
• jačanje socio-emocionalne kompetencije
• podrška saznajnom razvoju
• negovanje radoznalosti
• podsticanje kreativnosti i uvažavanje individualnosti
• razvoj samopouzdanja.
U ostvarivanju pripremnog predškolskog programa akcenat se stavlja na kvalitet rada sa decom sa ciljem da se kod dece podstakne zainteresovanost, radost i spremnost na nove izazove, iskustva i znanja.
Oblasti putem kojih se ostvaruje pripremno predškolski program su:
Razvoj matemačkih pojmova (prostorna i vremenska orijentacija, poređenje i procenjivanje, geometrijski oblici i tela, linije, skupovi),
Razvoj govora ( bogaćenje dečijeg rečnika i negovanje gramatički pravilnog govora, verbalno i neverbalno izražavanje, komunikacija, govorno stvaralaštvo),
Upoznavanje prirodne i društvene sredine (živa i neživa priroda,čovek kao društveno biće, rad ljudi, zaštita životne sredine, saobraćajno vaspitanje),
Muzičko vaspitanje (slušanje muzike i pokret uz muziku, pevanje, sviranje),
Likovno vaspitanje (crtanje, slikanje, plastično oblikovanje i estetsko doživljavanje i procenjivanje).
Telesno vaspitanje (fizički razvoj, jačanje zdravlja i održavanje higijene),
Program za decu od 3 do 5 godina
Program rada sa decom od 3-5 godina ostvaruje u skladu sa Pravilnikom o opštim osnovama predškolskog programa čiji je sastavni deo.
Program se realizuje kroz godišnje, mesečno, nedeljno i dnevno planiranje uz poštovanje individualnosti svakog deteta i njegove ličnosti, njegovih uzrasnih mogućnosti, potreba i interesovanja.
U prijatnoj atmosferi i povoljnoj sredini uz adekvatne igre, aktivnosti i didaktički materijal ostvaruju se mogućnosti za:
• bogaćenje i podsticanje dečjeg razvoja
• napredovanja kroz socijalni, emocionalni, fizički i intelektualni razvoj
• praćenje razvojnih i individualnih karakteristika
• ostvarivanje što bolje saradnje:
vaspitač – dete, vaspitač- vaspitač, dete- dete, vaspitač – roditelj, roditelj-dete;
Ciljevi programa:
• Samostalnost
• Kreativnost
• Radoznalost
• Emocionalna stabilnost
Zadaci programa:
• Razvoj govora (bogaćenje rečnika i proširivanje rečenice,usvajanje gramatički pravilnog govora,verbalno i neverbalno izražavanje),
• Razvoj svesti o značaju očuvanja prirodne i društvene sredine,
• Matematički pojmovi (usklađeno uzrastu dece),
• Saobraćajna kultura,
• Razvoj motornih sposobnosti i spretnosti,
• Zdravstveno – higijenske aktivnosti,
• Socio-emocionalni i duhovni razvoj,
• Likovno i muzičko stvaralaštvo.
Program vaspitno-obrazovnog rada
Osnovni redovni program vaspitno-obrazovnog rada sa decom uzrasta od godinu dana do polaska u školu je program "Godine uzleta". Zasniva se na sociokulturnoj teoriji, prema kojoj se detinjstvo shvata kao vrednost po sebi, a dete tretira kao kompetentno, bogato potencijalima, kao ravnopravan član zajednice u interakciji dece i odraslih i kao aktivni učesnik u procesu sopstvnog učenja i razvoja.
Program u senzitivnom periodu ranog detinjstva ističe značaj igre kao dominantne delatnosti. Kroz igru dete ostvaruje svoju dobrobit, a kulturu i kulturne obrasce zajednice u kojoj živi, usvaja i transformiše prvenstveno kroz socijalne interakcije i povezivanje sa odraslima i vršnjacima u porodici, vrtiću i lokalnoj zajednici.
Načela predškolskog vaspitanja i obrazovanja su:
1. celovito sagledavanje vaspitanja i obrazovanja
2. usmerenost na dugoročne ciljeve
3. integrisani pristup učenju
4. kontinuitet u obrazovanju
5. vrednovanje u funkciji građenja kvaliteta programa, usmerenošću na strukturne i procesne dimenzije
Ciljevi predškolskog vaspitanja i obrazovanja
cilj predškolskog vaspitanja i obrazovanja je podrška dobrobiti deteta. Realizuje se kroz celovit proces nege, vaspitanja i obrazovanja i integrisanog učenja.
Opšti ciljevi:
1. da se sva deca predškolskog uzrasta imaju jednake mogućnosti za učenje i razvoj, kroz podršku njihovoj dobrobiti
2. da dobiju prilike i mogućnosti da budu srećna, da se osećaju zadovoljno, ostvareno i prihvaćeno, da grade odnose poverenja i uvažavanja, bliskosti i prijateljstva
3. da razvijaju dispozicije za celoživotno učenje: otvorenost, radoznalost, otpornost, refleksivnost, istrajnost, poverenje u sebe i pozitivna lični i socijalni identitet
4. da imaju prilike da upoznaju, istražuju i preispituju različita područja ljudskog saznanja i delanja, različite produkte kulture i načine građenja i izražavanja značenja
5. da porodica i roditelji imaju mogućnost i prilike da aktivno učestvuju u vaspitanju i obrazovanju dece, da osveste svoje potrebe i kapacitete, osnaže i razvijaju roditeljske kompetencije
6. da vaspitači, medicinske sestre/vaspitači, stručni saradnici i saradnici i drugi praktičari imaju priliku da ispolje svoju autonomiju, kreativnost i profesionalnost i proaktivno zastupanje interesa dece i porodice
7. da vrtić i druga okruženja u lokalnoj zajednici postanu prostori zajedničkog učešća dece i odraslih u učenju i građenju smisla kroz dijalog i uzajamnu podršku
8. da se svi koji se bave predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem povezuju u istraživačku zajednicu, koja kroz istraživanja i uzajamnu podršku gradi kvalitet predškolskog vaspitanja i obrazovanja.
Dobit za dete se može sagledatit kroz tri međusobno povezane, preklapajuće i uzajamno uslovljene dimenzije: personalnu (biti dobro i funkcionisati uspešno), delatnu (umeti i hteti) i socijalnu (pripadati, prihvatiti i učestvovati).
Realni program
Realni program nastaje i gradi se u realnom kontekstu vaspitno-obrazovne prakse. On nije unapred pisani dokument već se gradi kroz zajedničko učešće svih učesnika, oblikuje kulturom vrtića, porodice i lokalne zajednice i šireg društvenog konteksta i planskim i promišljenim delovanjem vaspitača zasnovanim na koncepciji Osnova programa. Deca se podstiču na bavljenje određenim temama i projektima, smislenim i izazovnim.
U realnom programu dobrobit za dete je:
Da se oseća: dobro i vitalno, ostvareno, zadovoljno i srećno, sigurno, ali ne prezaštićeno, sigurno da će njegove potrebe, interesi i interesovanja uvažavati i podržavati, pripadnikom zajednice vrtića i šire zajednice, usklađeno sa pravilima, normama i zahtevima okruženja;
Da bude: uključeno u zajednicu vršnjaka i vrtića, u raznovrsne, kreativne, svrsishodne aktivnosti, saslušano i uvaženo, okruženo dovoljno poznatim i istovremeno novim izazovima, prihvaćeno u svojoj jedinstvenosti, fizički aktivno, spretno, odvažno i graciozno, da bude prijatelj sa nekim;
Da može: da upoznaje svet oko sebe, proširuje svoja iskustva i znanja o svojoj i drugim kulturama, različitim fizičkim i prirodnim pojavama i različitim produktima ljudske kulture, da posmatra, pita se, razmenjuje, istražuje, mašta; da istražuje celim telom i svim čulima i ima različite estetske doživljaje; da se izražava na različite načine, kroz različite simboličke sisteme i koristi različite operacije primerene tim sistemima; da se izražava kreativno i maštovito kroz različite forme, medije i materijale; da ispoljava svoja interesovanja, bira i preuzima inicijativu; da spoznaje svoje snage i mogućnosti; da ispoljava svoje sposobnosti i da je uspešno u učenju; da opslužuje sebe; da doprinosi i vidi da je njegov doprinos prepoznat i važan;
Da ume: da pravi dobar izbor, donosi odluke i preuzima odgovornost; da upravlja svojim emocijama i razume emocije drugih; da odlaže svoje želje i prihvata želje i očekivanja drugih; da uspešno komunicira i sarađuje sa drugima, pregovara i da se dogovara i razrešava konflikte; da prihvata druge, razvija bliske i recipročne odnose bazirane na uvažavanju i prihvatanju razlika; da doprinosi svojoj zajednici, brine se o drugim i svom okruženju; da uči i voli učenje; da prihvata promene, da bude otvoreno i fleksibilno;
Najvažniji aspekti programa vaspitanja i obrazovanja:
Kvalitet odnosa koji je pokretač razvoja i učenja deteta. Dete ostvaruje dobrobit kroz odnose sa fizičkim okruženjem, vršnjacima i odraslima u realnim situacijama.
Značaj prostora za motivisanost, igru i učenje.
Prostor treba da bude inspirativno i provokativno okruženje u kojem se deca igraju, istražuju, sarađuju i uče; a vaspitač treba da radi na njegovom stalnom razvoju, obogaćivanju i osmišljavanju.
Učenje kroz igru i istraživanje.
Učenje je intelektualna igra koja predstavlja potragu za odgovorima. U odnosima sa vaspitačima i vršnjacima kroz igru i životne situacije, dete se podstiče da istražuje, promišlja, isprobava, pita i aktivno učestvuje u svom učenju i razvoju.
Saradnja porodice i lokalne zajednice.
Saradnja sa porodicom se zasniva na uzajamnoj podršci koja se ostvaruje kroz povezivanje, uspostavljanje poverenja, dijaloga i saradnje. Vrtić postaje deo lokalne zajednice, aktivno učestvuje, sarađuje i doprinosi aktivnostima od zajedničkog interesa.
Razvijanje teme/projekta sa decom kroz integrisani pristup učenju motivisaće ih i podsticati na istraživanje smislenih i izazovnih sadržaja. Odrasli deci ne daju gotova rešenja, oni su sada partneri u igri, istražuju i pomažu im da isprobavaju pretpostavke, dalje razvijaju ideje, a učenje čine smislenijim i prijatnijim jer je povezan sa životnim kontekstom i bazira se na iskustvima.
Ključni principi u razvijanju realnog programa:
1. usmerenost na odnose (stvaranje i održavanje socijalnog i fizičkog okruženja: sigurnost, kontinuitet, učešće dece, uvažavanje, saradnja, odgovornost, zajedništvo...)
2. životnosti (stvaranje prilika za učenje)
3. integrisanosti (dete uči i doživljava)
4. autentičnosti (individualizovan pristup i uključivanje dece u zajednicu)
5. angažovanosti
6. partnerstva (uvažavanje perspektive deteta i porodice)
Fokus vaspitača je na situacijama i aktivnostima kojima se podržavaju učenje deteta kroz vlastitu aktivnost, angažovanost deteta; inicijativa i izbor dece; kao i na uvažavanju perspektive dece i porodice - njihovih mišljenja, ideja, inicijativa, odluka i na različitim načinima uključivanja porodice i povezivanja sa lokalnom zajednicom.
Brošura za roditelje - Godine uzleta